3-4/2015 - 4

Nr.3-4/2015 - 4
 

În România campania pentru alegerile prezidenţiale din 2014 s-a remarcat, printre altele, printr-o intensă dezbatere media referitoare la organizarea şi desfăşurarea dezbaterilor electorale televizate. Studiul de faţă investighează modurile în care televiziunile au construit impactul public al dezbaterilor electorale (dezbaterea camedia event) precum și semnificaţiile atribuite acestora în relaţie cu interesul public (dezbaterea ca problema publică). Folosind complementar metoda semio-discursivă şi categorii din analiza de discurs, cercetarea demonstrează un proces de „privatizare" a dezbaterilor electorale. Atât candidaţii cât şi media au abordat dezbaterea electorală ca actori concurenţiali în câmpul electoral şi jurnalistic. Astfel, candidaţii s-au raportat la dezbatere ca la o resursă de legitimare a lor şi de deligitimare a contracandidatului. Jurnaliştii, la rândul lor, au asociat desfăşurarea dezbaterii electorale cu statutul competitiv al postului de televiziune în câmpul jurnalistic (credibilitatea postului, competenţa şi experienţa jurnaliştilor etc.). De asemenea dezbaterile electorale au fost apropriate de televiziuni ca mecanisme de spectacularizare a discursului media în campania electorală.

Cuvinte cheie: dezbatere electorală, spaţiul public, problemă publică, discurs media, câmp jurnalistic

 

 

Intreg articolul